Solidium Oy on hankkinut 3,0 prosenttia Konecranes Oyj:n osakkeista 93,0 miljoonan euron kauppahinnalla.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Yrityksellä on 17 000 työntekijää ja 600 huoltopistettä 50 maassa.

”Konecranes on erinomainen lisäys Solidiumin portfolioon. Sen vahvat markkina-asemat ja ylivertainen teknologinen osaaminen koko kone- ja metallituoteteollisuuden arvoketjussa ovat erittäin houkuttelevia tekijöitä. Konecranes on meille hyvä sijoituskohde ja se tarjoaa hyvän mahdollisuuden arvonnousuun. Terexin luopuessa Konecranes-osakkeistaan Solidiumin sijoitus vahvistaa ja vakauttaa yhtiön kotimaista omistajuutta”, kertoo Solidiumin toimitusjohtaja Antti Mäkinen.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Antti Mäkinen, puh. 010 830 8905

Solidium on Suomen valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, jonka tehtävänä on vahvistaa ja vakauttaa kotimaista omistusta kansallisesti tärkeissä yrityksissä ja kasvattaa pitkäjänteisesti omistustensa taloudellista arvoa. Solidiumin sijoitustoiminta perustuu taloudelliseen analyysiin. Solidiumin sijoitusstrategian perusta ja keskeisin tavoite on nykyomistusten hyvä hoito ja niiden arvon kasvattaminen. Solidium on omistajana kahdessatoista pörssilistatussa yhtiössä, joissa kaikissa Solidium on vähemmistöomistajana (Elisa Oyj, Kemira Oyj, Metso Oyj, Outokumpu Oyj, Outotec Oyj, Sampo Oyj, SSAB AB, Stora Enso Oyj, Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj, Telia Company AB, Tieto Oyj ja Valmet Oyj).

Solidiumin osakeomistusten markkina-arvo oli 23.5.2017 noin 8,2 miljardia euroa.

Lisätietoja: www.solidium.fi